حدیث غدیر تنها حدیثی است که هیچ گروهی از مسلمانان آن را انکار نکرده است
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۶۷۲۲۵
حجت الاسلام و المسلمین علیرضا عاشوری گفت: حدیث غدیر تنها حدیثی است که هیچ گروهی از مسلمانان آن را انکار نکرده است و اصلاً قادر بر انکار آن نیستند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام و المسلمین علیرضا عاشوری امروز در گفت و گو با خبرنگار ۸دی در رشت اظهار داشت: هجدهم ذی الحجه روز عید بزرگ اسلامی است که بنا به فرمایش امام رضا(علیه السلام)، این روز در میان سایر اعیاد اسلامی از قبیل عید فطر، عید قربان و عید روز جمعه میدرخشد، همانطور که ماه در میان ستارگان میدرخشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در همین روز خداوند دین خودش را با نصب ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) کامل و شیطان را از انحراف دین خدا، مأیوس کرد.
امام جمعه خمام با بیان اینکه این روز،روز قبولی اعمال است گفت: این عید در کنار عید سعید قربان و فطر و روز جمعه، از اعیاد بزرگ و رسمی مسلمین است.
عاشوری ضمن دعوت آحاد جامعه ی اسلامی به احیا و پاسداری از این عید بزرگ، اظهار کرد: این روز را باید به خواندن قرآن، دعا، نماز و زیارت بسر برد که بالاتر از ۸۰ ماه است.
وی با اشاره به واقعهی تاریخی و تاریخساز غدیر گفت: در سال دهم هجرت یعنی آخرین سال عمر شریف پیامبر اسلام، خداوند او را مأمور کرد که دو مسئله مهم از مسائل دین اسلام را به طور مفصل و رسمی به تمام مسلمانان اعلام کند. این دو مسئله حج و ولایت بودند. لذا اعلام عمومی برای سفر حج صادر کردند و بیش از یکصد هزار نفر از هر سو عازم مکه شدند.
امام جمعه خمام در ادامه به کیفیت و نحوهی انجام این دو ماموریت الهی توسط رسول اکرم اشاره کرد و گفت: پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم) اعمال حج را به طور صحیح به مردم تعلیم داد و در ضمن مقدمات انتصاب امیرالمؤمنین(علیه السلام) را هم فراهم می کرد. کما اینکه در صحرای عرفات به دستور الهی، علم و امانات انبیای گذشته را به حضرت علی(علیه السلام) تحویل داد و برای همین منظور دو بار در سرزمین مِنا برای مردم سخنرانی کرد تا زمینه اعلام ولایت علی(علیه السلام) را آماده کند.
عاشوری افزود: پس از اتمام حج بلال از طرف پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) به همه حجاج دستور حرکت داد تا به موقع در غدیر خم جمع شوند.
امام جمعه خمام گفت: مکانی که پیامبر(ص) دستور به توقف کاروان حجاج داد، محلی بود که آب و درختانی کهنسال داشت جایگاه استراحت کاروانیان و محل تلاقی راههای مصر و مدینه و عراق و نجد بوده است.
عاشوری ادامه داد: پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) بعد از اقامه نماز ظهر بر فراز منبری از سنگها و جهاز شتران قرار گرفت و با صوتی رسا آن خطبهی قَرّا و تاریخی خود را که احدی از مسلمانان در وقوع آن تردیدی ندارند، قرائت کرد و امیرالمؤمنین(علیه السلام) را به ولایت بر عموم مسلمین نصب نمود.
وی افزود: این کاروان بزرگ حجاج به دستور رسول اعظم(ص) سه روز در آنجا ماندند تا مراسم تشریفات و معارفه را به جا آورند، و تک تک بزرگان قوم و قبایل با حضرتش بیعت کردند، برخی از شعرا نیز این واقعه عظیم را به صورت شعر درآوردند و همان جا خواندند.
امام جمعه خمام با تاکید بر آنکه حدیث غدیر تنها حدیثی است که ۱۲۰ هزار شنونده داشته است و ۱۰ها جلد کتاب دربارهی اسناد آن تألیف شده است و تنها حدیثی است که هیچ گروهی از مسلمانان آن را انکار نکرده و اصلاً قادر بر انکار آن نیستند گفت: سوال من اینست که مگر از ۱۸ ذی الحجه تا ۲۸ صفر چقدر فاصله است؟ ۷۰روز! یعنی دو ماه و ده روز بعد، پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) از دنیا رفتند. ولی برخی از همین افرادی که چندی پیش در زیر سایه پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) به امیرالمؤمنین(علیه السلام) تبریک گفته بودند، الان ادعا کردند که هنوز برای تو زود است. تو جوانی! فعلاً ما بزرگان هستیم! بزرگانی که عمری دراز را به عبادت بتها گذرانده بودند و سابقهشان در اسلام کمتر از امیرالمؤمنین(علیه السلام) بوده است، آمدند و جای پیامبر معصوم خدا را گرفتند. و آمد بر سر اسلام آنچه که نباید میآمد.
انتهای پیام/
منبع: دانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۶۷۲۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کنگره جهانی امام رضا(ع) رسانهای برای بیان ظرفیت جهانی شدن سیره و آموزههای رضوی
دکتر احد فرامرز قراملکی، مدیر عامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی:ائمه(ع) همانند وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام(ص) واسطهای میان وحی الهی و کلام خداوند با مردم هستند. این هویت واسطهای پیامبر(ص) و انبیا(ع) در اساس با چیزی که آن را رسانه میدانیم، مشترک است.
رسانه؛ هویت واسطهای دارد همان گونه که ائمه(ع) و پیامبر گرامی(ص) واسطه مقدسی میان امر قدسی و انسانها هستند. ائمه(ع) و پیامبر گرامی(ص) با توجه به اینکه بخشی از وحی هستند به معنای اعم کلمه، چون وحی در مفهوم کلام اسلامی فقط قرآن نیست. قرآن وحی نازل است و ائمه(ع) و پیامبران الهی وحی ناطق هستند و وحی به معنای اعم، همه این موارد را شامل میشود. وحی در معنای اعم یعنی کلام الهی و سنت پیامبر(ص) و سنت ائمه(ع) نیازمند واسطهای هستند که این واسطه بتواند پیام این وحی به معنای اعم را به مخاطبان امروزی برساند. علاوه بر آن ایجاد رغبت کرده و اقبال ایجاد کند و پذیرشی را بیافریند، این امر یعنی رسانه.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت امروز رسانه میان وحی به معنای عام بین ائمه(ع) و پیامبر(ص) با مردم همان هویت واسطهای را ایفا میکند که در اصل ائمه(ع) میان خدا و مردم این واسطه بودن را ایفا میکردند. این نشان میدهد رسانه در ایجاد تعامل و ارتباط بین مردم در عرصههای مختلف و سنین گوناگون و ذائقههای مختلف و ارتباط با ائمه(ع) وظایف مهمی دارد و شاید کمتر چیزی به اندازه رسانه بتواند در ایجاد این ارتباط مؤثر سهیم باشد.
در بحارالانوار روایتی از پیامبر خدا(ص) در مورد یتیمان آل محمد(ع) آمده که حضرت فرموده است: «از یتیمی که پدرش را از دست داده سختتر، یتیمی کسی است که از امام خود بریده شده و توان دسترسی به او را ندارد و حکم مسائل دینی مورد ابتلایش را نمیداند. بدانید هر کس از شیعیان ما به علوم ما آگاه باشد، این شخصی که به شریعت ما آگاه نیست و دسترسی به ما ندارد، همچون یتیمی است در دامان او. بدانید هر کس او را هدایت و ارشاد کند و شریعت و احکام ما را به او بیاموزد، در جمع بهشتیان برین با ما خواهد بود». در همین راستا بافضیلتترین تکفل یتیم، آن سرپرستیای است که از یتیم اهل بیت(ع) سرپرستی کند. رسانه میتواند به سرپرستی ایتام اهل بیت(ع) کمک کند به این معنا که ایتام اهل بیت(ع) را زیر حمایت خود آورده و آنها را به اهل بیت(ع) برگرداند.
در همین راستا، کنگره جهانی امام رضا(ع) که رخدادی عظیم و جهانی است و مجموعه همایشهایی درباره امام رضا(ع) و اهل بیت(ع) را در برمیگیرد، با هدف حرکتی علمی، فرهنگی و تحقیقاتی در زمینه شناختن و شناساندن ائمه معصوم(ع) به ویژه امام رضا(ع) به جهانیان بیشتر از چهار دهه است که شروع به فعالیت کرده است. البته نخستین کنگره جهانی سال 1363 برگزار و تا سال 1372 سه کنگره دیگر در سطح بسیار بالا و با حضور اندیشمندان، علما، فضلا و مراجع تقلید عظام از سراسر جهان برگزار شد. این کنگره پس از توقفی 30 ساله و با تأکید تولیت محترم آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد و پس از پشت سر گذاشتن چندین پیشنشست در داخل و خارج از کشور، هفته آینده و همزمان با دهه مبارک کرامت پنجمین دوره آن برگزار میشود و امید آن داریم کنگرههای بعدی هم هر دو سال یک بار برگزار شده و به رویکرد تمدنی امام رضا(ع) بیشتر از گذشته پرداخته شود.
برای کنگره جهانی امام رضا(ع) سعی شده مسئلهای کانونی که اکثریت بشر درگیر آن هستند، انتخاب شود. به همین دلیل موضوع کنگره پنجم که برای آن چندین پیشنشست هم برگزار شده، «عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس» است؛ چرا که عدالت و تبعیض اساسیترین موضوع جهان معاصر است و جهتگیری این کنگره دستیابی به عدالت جهانی و مبارزه با ظلم جهانی است. ظلمی که برخاسته از تبعیض نژادی یا قومی، یا ظلم اشراف بر فقرا و شکلهای گوناگون ظلم باشد همگی موضوع این کنگره هستند. همزمانی این کنگره و موضوع آن با ظلمستیزی بیامان جبهه مقاومت و مردم فلسطین هم سبب شده مورد اقبال جدی قرار بگیرد.
تلاش میکنیم کنگره جهانی حضرت رضا(ع) دانشی در گوشهای و در داخل پوشهای ایجاد نکند، بلکه با کمک این کنگره و جشنوارههایی از این دست، معارف رضوی را در زیست روزمره انسانها در خانواده، تعاملات اجتماعی، تعاملات شغلی و... بکشانیم و نشان داده و بیان کنیم به سبک دیگری هم میتوان زندگی کرد. این کنگره با کمک رسانهها، خود رسانهای اثرگذارتر بوده و پیامی عالمگیر خواهد داشت و نشان میدهد افراد به هر آنچه از فطرت برمیخیزد شیفتگی دارند و از آن مهمتر اینکه معارف رضوی پاسخگوی نیازهای فطری بشر است.
امام رضا(ع) در روایتی که در صفحه 180 معانی الاخبار آمده، فرمودهاند: «إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا» یعنی اگر مردم زیباییهای سخنان ما را میشناختند، بیشک از ما پیروی میکردند. این روایت ثامن الحجج(ع) میتواند سرآغازی برای دوران جدید باشد که بتوانیم با امثال کنگرههای امام رضا(ع) سخن نیکوی حضرت را به گوش جهانیان برسانیم. در تمام برنامهها و کنگرههای مختلف مانند گفتوگوی ادیان، الهیات زیارت، مکتب و هنر رضوی و... تمام تلاش این است که بتوانیم محاسن کلام ائمه(ع) را نشان دهیم تا در آن صورت خود به خود تبعیت از آنان در جای جای زندگی رخ بدهد. محاسن کلام آن حضرت(ع) را باید در جزئیات امور و از سخنانشان بیرون آورد و نشان داد.
این حدیث شریف و کلام ثامن الحجج(ع) را شاقولی برای آزمون و جهتگیری تمام فعالیتهای علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و حرکت در راستای رسانهای کردن و بهره بردن از ظرفیت جهانی سیره و فرهنگ رضوی بر اساس فطرت انسانی میدانیم.
مریم احمدی شیروان